Ulrika76

Alla inlägg den 28 augusti 2011

Av Ulrika - 28 augusti 2011 19:36

Jag fann ett recept på www.tasteline.se idag, potatis och köttfärsgratäng. Hade tänkt göra lasagne eller köttfärssås men kände mig sugen på något med potatis. Så det här receptet blev det:


4 port


500 g nötfärs
500 g krossade tomater + lite extra vatten
Torkade kryddor: timjan, oregano, basilika
salt och peppar
1 köttbuljongtärning


7-8 potatisar
1 lök (röd eller gul)
2,5 dl matlagningsgrädde (Becel)
riven ost

Jag följde inte receptet helt eftersom jag ville göra lite mer så det räcker till matlåda bland annat. Jag hade inte i krossade tomater. Här nedan följer det bilder och text när jag tillagade middagen:


Startade med att sätta på ugnen


      

Stekte köttfärse, kryddade lite... istället för krossade tomater så blev det tomatpuré och ketchup och ca 1 1/2 dl vatten så köttfärssen kunde stå och puttra medans jag skalade potatisen


    

Skalade potatis och skar de i skivor, och hackade lök (tog gul lök)


      

La i hälften av potatisen och löken, kryddade med saltpeppar och salt. Hällde sedan över hälften av matlagninsgrädden. Sen på med köttfärssåsen och efter det resten av potatis, löken och matlagningsgrädden och avslutade med riven ost.


Resultatet:


  


Jag är jättenöjd, tyckte det blev väldigt gott. Barnen gillade det oxå min son gav det 4/5 och min dotter säger punkt punkt punkt.. ingen aning vad hon menar med det men hon tog en gång till så jag antar att hon gillade det.


 

Presentation

Fråga mig

37 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gastric Bypass

Gästbok

Bloggvärde


Ovido - Quiz & Flashcards