Ulrika76

Alla inlägg under november 2013

Av Ulrika - 25 november 2013 14:51
Det här inlägget är lösenordsskyddat.
Lösenord:  
Av Ulrika - 7 november 2013 07:43

I tisdags skulle jag åka på skiktröntgen för att kolla min mage. Skulle vara där 1 timme innan så jag kunde få i mig 1 liter kontrastvätska. Alltså inga konstigheter tänkte jag. Kom dit, fick vänta... vänta och vänta. Sen kom det ut en kille från ett rum och sa mitt namn. Gav mig en mugg med kanske 1 dl vätska och jag frågade skulle inte jag dricka en liter. Nä vi gör så här i stället svarar han och förklarar inget mer. 


När jag väl får komma in så ska de sätta dropp och ge mig kontrastvätska intravenöst. Tänkte väl att det var bättre än att jag behövde dricka den där äckliga vätskan så jag var ju nöjd. Först satte han nålen i vänster arm och frågade om det kändes ok, ja det tycket jag väl förutom att det spände och ömmade lite. Så sprutade han in lite koksaltlösning för att se om det gick bra och det tyckte jag men tyckte ändå fortfarande att det spände och kändes lite märkligt. Men han sa att han skulle ställa sig på andra sidan av röret och känna på min arm när de ger mig kontrastvätskan så allt går bra. Helt ok för mig. 


Mycket riktigt han ställer sig på andra sidan röret (jag har båda armarna ovanför huvudet), han kopplar droppet till armen och de startar. Tycker fortfarande att det känns märkligt men han håller i överarmen och känner (masserar) och verkar tycka att allt är normalt. När han bestämmer sig för att släppa armen och gå till sin kollega DÅ känner jag att det känns vääääldigt konstigt. Då kommer han tillbaka och säger att det inte gick så bra och att jag kanske har LITE för bra smärttröskel... visade sig att all kontrastvätska kom in under huden :( så den var en aning svullen när han kopplade bort mig. 


Då fick det bli höger arm istället, men denna gång visste jag iallafall hur det INTE skulle kännas. Det gick bättre jag kände när kontrastvätskan kom in i venen... kände en värme från huvudet ner till fötterna.. lite kissapåsigkänsla haha. 


När jag var klar, så frågade han mig om jag brukar bli röd i ansiktet, ja lite ibland när det är varmt. Då bad han mig gå och kika i spegeln.. kan du säga om du normalt sett ser ut så där? Jag tittade i spegeln och sa NÄäää så ska det inte stå ut var jätteröd på bröstkorgen och ansiktet... de fick kalla på dr som sa att jag reagerat på kontrastvätskan så jag fick tavegyl i nålen som jag hade i armen..sen fick jag sitta kvar på röntgen och de kollade till mig några ggr tills det röda lagt sig och jag mådde bra. Det enda jag ville var att åka hem och sova för tavegylen gjorde mig väldigt dåsig. 


Här är lite bilder, kan ju även säga att jag tog bilden av det röda en stund efter så det var rödare än det: 

   

Klicka för att förstora 


/Ulrika 



Presentation

Fråga mig

37 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gastric Bypass

Gästbok

Bloggvärde


Ovido - Quiz & Flashcards