Ulrika76

Alla inlägg under oktober 2011

Av Ulrika - 26 oktober 2011 08:48

Ja då var det dags igen, känns som om jag vabbar varje gång jag har min yngsta nu. Det har varit så de tre sista gångerna. Jag har henne varannan vecka... de två sista gångerna har det varit utslag  på ryggen.. den här gången är det virus så hon är jätte förkyld stackarn. Sover dåligt om nätterna så vi är rätt trötta på dagen. Men de flesta har nått nu, hosta, snoriga, ont i halsen m.m Hörde precis att magsjukan har satt igång men den får mer än gärna hålla sig borta från oss.


Snart ska jag ta och sätta igång att städa här, börjar nästan längta lite till att ta upp julsakerna och pynta på lite. Tiden går så grymt fort  så snart är det dags


Nä ta och göra lite nytta då... ta hand om sjuklingen och städa.. tjohoo så skoj :)


 

Av Ulrika - 25 oktober 2011 10:47

Ser ni att jag gjort en ny header, vad tycks? vilken var bäst?... den som jag har nu eller den förra.... den förra såg ut så här för de som är inne här för första gången: 


    


Tyckte nog den nya var lite roligare, men kul och höra vad ni tycker 


Kram


   


Av Ulrika - 22 oktober 2011 20:11

Idag var jag och min dotter på The studio vid kungsgatan och skulle bli sminkade och stylade och så klart fotade. Absolut inget köptvång men vem vill ta fina bilder utan att köpa dom.... ja det är det ingen som gör så vi köpte några st. Gjorde ett collage av våra bilder. Det som var mindre roligt var just att det var sån väntetid mellan allt, inför sminkning inför fotografering och en inför att få se fotona. Men resultatet blev ju fint.. se själva:



  

Det var en jätte mysig upplevelse tillsammans med min dotter Emma



Av Ulrika - 17 oktober 2011 15:32

Jag har nu sprungit 4:a lopp och fler kommer det bli, men än så länge så har det sett ut så här:


100418 Run for Water 6 km 36 min

100816 Midnattsloppet 10 km 60.01 min

110814 Midnattsloppet 10 km 55.21 min

111016 Hässelbyloppet 10 km 54.22 min

 

Det har ju gått åt rätt håll iallafall, har ju blivit bättre för varje gång. Hoppas på att det fortsätter så





Av Ulrika - 17 oktober 2011 15:22

Nu har jag sprungit hässelbyloppet och det gick bättre än jag trodde. Jag har inte kunnat träna lika mycket som innan Midnattsloppet men slog ändå mitt personbästa så jag är helt klart nöjd. Vädret var kanon bra svalt och ändå sol. Kunde inte bli bättre.


Sprang 10 km på 54.22 min


 

Efter loppet fick jag en medalj, banan, powerade dryck och vitaminbar och för de som ville så fanns det även kaffe.


Nu kikar jag lite på vad mitt nästa lopp kan bli. Och då hoppas jag att jag är i något bättre form än denna gång


 

Av Ulrika - 10 oktober 2011 09:06

Satt just och tittade på hässelbyloppets hemsida  såg vad Szalkai skrev och blev jätte inspirerad ... nu är jag SÅ sugen på loppet. Kopierar så ni ser vad jag läste



Anders Szalkai:
Tio tips inför Hässelbyloppet


Anders Szalkai, som är en av Sveriges genom tiderna bästa långlöpare, ger tio tips som hjälper dig att göra en bra insats i Hässelbyloppet den 16 oktober.


Anders Szalkai.

 

Anders Szalkai har tävlat i EM, VM och OS. Han har vunnit Stockholm Marathon och tagit flera SM-guld. Anders är utbildad på Idrottshögskolan i Stockholm och har givetvis lång egen erfarenhet av löpträning. Han arbetar som träningsexpert på Marathon.se och som tränare för Team Stockholm Marathon.
Här är hans tio tips inför Hässelbyloppet:

1. Våga lätta upp träningen under de sista två veckorna innan Hässelbyloppet. Lägg in lättare träning jämfört med din normala träningsdos och någon eller några vilodagar så att benen är pigga på tävlingsdagen.

2. Spring gärna något intervallpass med korta intervaller 3-4 dagar innan loppet. Intervallerna ska vara så korta att du klarar hålla klart snabbare fart än den fart du siktar på att hålla i loppet. Spring ganska tufft, men ta inte ut dig till 100 % utan försök få till mer flyt i löpningen hellre än att kämpa. Ett bra pass kan vara 6-10 x 45 sekunders löpning med en vila som är minst lika lång som intervallen. Gärna marginellt längre vila så du kan hålla farten utan att pressa dig max.

3. Även om 10 km inte innebär att du kommer springa särskilt länge är det viktigt att du äter bra under de sista dagarna före loppet, så energin finns i kroppen och att du under sista dygnet ser till att din vätskebalans i kroppen är optimal. Att starta med minsta lilla vätskebrist innebär att din prestationsförmåga kommer vara försämrad och risken för bristningar i vader och baksidor ökar.

4.Gör i ordning dina tävlingsutrustning dagen innan loppet. Kolla in skor, strumpor, tävlingslinne eller tävlingströja. Se till att du har klädalternativ för alla typer av väder. Ha inte på dig för mycket under loppet, men se till att du har bra plagg innan start så du inte riskerar bli kall. Ett par tunna vantar, om det är höstkyla i luften, gör mycket som ett komplement till de lätta och smidiga tävlingskläderna.

5. Inför ett lopp på 10 km i ditt tävlingstempo är det viktigt med uppvärmning. Utan bra uppvärmning är det lätt att dra på sig onödig mjölksyra direkt efter starten som sen kan hämma hela ditt lopp. Se till att du joggar igång kroppen och kör lätt rörlighet och gärna några pulshöjande och fartförberedande kortare löpningar på 10-15 sekunder en stund före start och innan du går in i din startfålla.

6. När du väntar på att startskottet ska ljuda får du inte glömma andas. Se till att du tar in syre i dina lungor och att du inte står och spänner dig innan starten.

7. Starta offensivt, men stressa inte din löpning. Låt fältet sprida ut sig och kryssa dig inte fram. En stressad start där du jagar positioner tar oftast mer kraft än du tjänar i tid.

8. Flyt på med steget så fort du känner att du hittat din löprytm. Känner du att det blev stressat och rytmen inte infinner sig, gå ner något i fart så du hittar rätt. Några sekunder tapp för att hitta rytmen tjänar du igen över dina 10 km.

9. Var inställd på att 10 km är tufft. Siktar du mot personbästa gäller det att övervinna farttröttheten som ofrånkomligt kommer när man ligger nära sitt max. Tänk några kilometer eller bara några hundra meter framåt när det tar emot.
En liten bit av trötthet fixar du, och bara några minuter framåt i loppet är det inte långt kvar.
Blir det för tufft, släpp av marginellt på farten och ta rygg på någon medlöpare så du kan släppa tankarna din trötthet.

10. Spurta inte för tidigt, men våga samtidigt att släppa på när du har målet inom räckhåll. När du kommer in på Hässelby IP kan du alltid plocka några sekunder till.

Lycka till!
Anders Szalkai

Av Ulrika - 3 oktober 2011 21:34

Jaaaa idag kom startbeviset så nu är det bara nedräkning kvar. Ska bli grymt kul å springa även jag inte känner mig på topp just nu. Men ska göra mitt bästa. HOppas iallafall att jag ska slå tiden från midnattsloppet så håll tummarna.


    


Shit vad kul det här ska bli. Den här gången kommer inte min kärlek springa tillsammans med mig. Eftersom det är uppdelat kvinnor och män så bestämde han sig för att titta på och heja fram mig. Hans föräldrar ska oxå vara där och heja fram mig. Så jag har typ en egen hejarklack haha


 

Presentation

Fråga mig

37 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25 26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gastric Bypass

Gästbok

Bloggvärde


Ovido - Quiz & Flashcards