Ulrika76

Alla inlägg den 5 juli 2011

Av Ulrika - 5 juli 2011 20:44

Efter lång väntan så har jag ÄNTLIGEN fått nya köksluckor, allt började för ca 7 år sen, då föll en kökslucka ner då blev jag lovad att de skulle göra något åt det men inget hände och fler och fler köksluckor gick sönder, visst de var här och lagade men alla började bli mer och mer slitna men så för ca tre månader sen blev jag lovad nya luckor och nu sitter de på plats jag är SÅ NÖJD. Lägger upp före och efter bild.


  Se jag fick t.o.m nya handtag så snygga


 

Av Ulrika - 5 juli 2011 14:51

Så heter medicinen som min son började med idag, det är dos 18 mg till en början sen så ökar man dosen succesivt.. ska bli väldigt intressant och se om den hjälper mitt barn


  


Så klart finns det biverkningar som alla mediciner har men min son vill verkligen prova det här


Här är lite info om medicinen. Det står om ADHD men det är det som är så bra med den här medicinen de som har ADHD blir lugnare och de som har ADD får ökad koncentrationsförmåga så den fungerar för båda. Info har jag tagit från www.fass.se



Hur det fungerar


Concerta förbättrar aktiviteten i vissa områden i hjärnan, vilka är underaktiva. Läkemedlet kan bidra till att förbättra uppmärksamhet (att behålla uppmärksamheten), koncentrationsförmåga och att minska impulsivt beteende.


Läkemedlet ges som en del i ett behandlingsprogram, som vanligtvis består av:


  • Psykologisk terapi

  • Utbildning

  • Social terapi


Det förskrivs endast av läkare som har erfarenhet av beteendeproblem hos barn och ungdomar. Trots att det inte finns något botemedel mot ADHD, kan tillståndet hanteras genom att använda sig av behandlingsprogram.


Biverkningar


Vanliga (förekommer hos färre än 1 av 10 användare)

  • hjärtklappning (oregelbunden hjärtrytm)

  • förändringar i humör, humörsvängningar eller personlighetsförändringar


Mindre vanliga (förekommer hos färre än 1 av 100 användare)

  • självmordstankar eller självmordskänslor

  • se, känna eller höra saker som inte finns. Detta är tecken på psykos.

  • okontrollerbart tal eller rörelser (Tourette’s sjukdom)

  • tecken på allergi så som utslag, klåda eller nässelutslag på huden, svullnad av ansikte, läppar, tunga eller andra kroppsdelar, andfåddhet, pipande andning eller svårt att andas


Sällsynta (förekommer hos färre än 1 av 1 000 användare)

  • känna sig ovanligt exalterad, överaktiv eller ohämmad (mani)

Det finns hur mycket info som helst av den här medicinen men kände att jag inte skulle ta med så himla mycket, räcker nog som det är :)


Nu håller jag tummarna på att det ger den effekt vi önskar


 



Av Ulrika - 5 juli 2011 12:34

Befinner mig i vaktmästeriet/servicecenter idag. Annars jobbar jag som konferensvärdinna. Men idag så behövdes jag inne hos killarna för båda herrarna är borta. Så jag fick lära mig postsortering och frankering m.m förra veckan. Så just nu känns det som om jag kan det mesta på jobbet (reception, konferensen, catering och vaktmästeriet/servicecenter). 


Känner mig som en mångsysslare haha.. men just nu är det väldigt lugnt här inne, ska dock alldeles strax gå och plocka bort en cateringbeställning som vi har idag ja och ställa fram en annan fast om någon timme.



Det är lugnt på jobbet den här veckan pga Almedals veckan som är på Gotland då är de flesta i huset där både på gott och ont blev nästan lite för lugnt här. Men då har jag lite tid över till att leta efter diagnos på mig själv. Ja visst låter det knäppt men har haft smärtor i fötter och fingrar ett tag. Det gör ont men syns inget alltså ingen svullnad eller så. Tycker det känns väldigt konstigt... just i skrivandes stund så gör det ont på fotryggen på vänster fot det lixom smärtar bara, någon som har någon idé om vad det kan vara? Klart det är svårt att säga något men jag gissar för fullt själv. Ska ta och kolla upp det sen när jag har semester OM jag står ut tills dess igår kunde jag inte somna pga värk i fötterna och riktigt så ska det ändå inte vara.




Men en otroligt rolig sak måste jag ju berätta.. i morse fick jag ett samtal som jag har väntat så på.. mina köksluckor, IDAG ska de montera mina köksluckor jag valde en ljus grå nyans, har haft vitt hela tiden och kände att nu när jag får välja så vill jag ha grå, tänkte först på beige men det tyckte inte Emma så vi beslöt oss för grå så nu vill jag inget hellre än att åka hem och fixa lite fint i köket :) bild kommer så klart upp sen.

Nu ska jag gå och kika på om besökarna har ätit klart

 


Presentation

Fråga mig

37 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4 5 6 7 8
9
10
11 12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gastric Bypass

Gästbok

Bloggvärde


Ovido - Quiz & Flashcards