Ulrika76

Direktlänk till inlägg 28 september 2013

Bakvecka

Av Ulrika - 28 september 2013 08:46

Nu under veckan har jag varit hemma med min sjuka dotter, jag blev så himla uttråkad så jag tänkte att då kan jag lika gärna baka lite. Så sagt och gjort. Ena dagen gjorde jag sockerkaka och morotsfrallor och andra dagen blev det morotsfrallor igen då de blev så bra dagen innan och inte så många så gjorde jag dubbelsats. Och min dotter E bakade cupcakes och eftersom min yngsta som jag vabbade för kände sig piggare i slutet mot veckan så ville även hon baka så hon fick göra chockladbollar


Lite bilder på vår bakvecka, klicka på bilden för att göra den större.

        

Sockarkakan gjorde jag dubbelsats av men tog kakao i ena och sen så hällde jag den vanliga satsen först och över det hällde jag över den med kakao :) och fick ha sockerkakan inne i ugnen lite längre än vad som står i receptet men blev ett lyckat resultat.



Tänkte även lämna med receptet till morotsfrallorna här:


5 dl mjölk

25 g jäst

50 g smör

4 rivna morötter

2 tsk salt

1 msk socker

2 dl havregryn

11-12 dl vetemjöl


1. Värm smör, sen tillsätt mjölk och värm upp till 37 grader. Häll sedan i det i en bunke

2. smula ner jästen och rör om, tillsätt salt, socker, morötter, havregryn och rör om

3 Häll i vetemjöl lite i taget

4 Arbeta med dgen ett par minuter

5 Låt jäsa under duk i 45 minuter

6. Baka ut ca 8-10 frallor (jag fick ut fler)

7. Pensla frallorna med vatten innan du sätter in dom i ugnen

8. In i mitten av ugnen i ca 12-15 min (200 grader)

Tips! bytte som sagt ut lite vetemjöl mot grahamsmjöl (5 dl) och hade nog i lite mer morötter än vad det står i receptet och det blev kanongott.


    


/källa: fann receptet på en blogg


/tjingeling

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ulrika - 1 april 2016 11:42

Hej,    Nu var det så länge jag skrev så jag hade glömt vart min blogg fanns :) men som ni ser så fann jag den.    Igår la min kusin Helena upp ett inlägg utifrån sin son som har autsim (asperger). Jag tyckte den var så klockren så jag bad om...

Av Ulrika - 1 januari 2016 15:47


Satt och tittade igenom mina blogginlägg jag gjort senaste tiden. Det var inte många, så nu tänkte jag att jag ska blogga lite mer 2016 och vilken dag är inte bättre än 1/1-2016.   Vi firade in nya året hemma hos Tobbe och Maria. Vi blev totalt 1...

Av Ulrika - 7 september 2015 10:50


Ja vad händer??... är rätt dålig på att skriva i bloggen. Men blir så när man har lite annat för sig      Status nu på träning är rehab. Jag kombinerar besök hos sjukgymnast samt kiropraktor. Ja vad har hänt, jo det började med att jag fick väldi...

Av Ulrika - 30 januari 2015 15:20


Var ett tag sen jag bloggade. Tror det har med att göra att jag varit så aktiv i FB att jag inte känt något behov av att slänga iväg inlägg här. Men har haft väldigt roligt åt mina gamla inlägg så kan ju vara bra att fortsätta.    Vad har hänt? H...

Av Ulrika - 27 september 2014 10:25


Nu har det gått ca 1 1/2 vecka sen min operation. Just idag mår jag faktiskt ganska bra. Ont har jag dock men inte så ont att jag inte kan hantera det. Tar fortfarande mina alvedon men hoppar över att kombinera med Ipren. Tar jag Ipren så måste jag ä...

Presentation

Fråga mig

37 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29
30
<<< September 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gastric Bypass

Gästbok

Bloggvärde


Ovido - Quiz & Flashcards