Ulrika76

Direktlänk till inlägg 23 april 2013

Info ang GBP

Av Ulrika - 23 april 2013 07:55

Loggade in på Facebook och såg en länk ang gastric bypass. Det är ju ganska intressant för mig som gått igenom en sån operation.


Så här står det iallafall på länken som jag läste:


Kostintaget normaliseras efter gastric bypass

Nyhet: 2013-04-19

En avhandling vid Sahlgrenska akademin visar att en så kallad gastric bypass-operation på flera sätt hjälper en överviktig till ett ätande som främjar viktminskning.
– Efter operationen ses stora förändringar av livsmedelsval och ätbeteende som liknar de vi ser hos en frisk normalviktig kontrollgrupp, säger doktoranden Anna Laurenius.

I sin avhandling från Sahlgrenska akademin, Göteborgs universitet, har legitimerade dietisten Anna Laurenius bland annat följt 128 personer med fetma som gastric bypass-opererats. Studierna, där patienterna fått äta testmåltider och/eller svarat på enkäter, visar att det oftast fungerar mycket bra att äta efter en gastric bypass-operation men att det finns en risk för symtom efter måltid.

Normalstora portioner

Många är överraskade över att de kan äta relativt stora portioner, och så länge maten inte är för fet går det ofta bra att äta lite större volymer. Några månader efter operationen ska de flesta kunna äta en normalstor portion eller som några opererade uttrycker det ”numera tar jag inte om av maten”.

– Trots att mängden mat patienterna äter bara minskar i början, så minskar kaloriintaget. Det speglar att patienterna väljer annorlunda mat, där fettintaget minskar och frukt- och grönsaksintaget ökar, säger Anna Laurenius.

Omvärderade kostråd

Trots att de opererade åt mindre portioner av testmåltiden blev de lika mätta som före operationen och äthastigheten sjönk. Intressant nog försköts kaloriintaget till tidigare på dagen, medan antalet måltider per dag ökade endast något.

– Vi har nu omvärderat kostråden till patienter som genomgår gastric bypass. Vi tror till exempel inte alls att man behöver småäta, det räcker oftast med de vanliga huvudmålen och kanske frukt däremellan, säger Anna Laurenius.

Var tionde har bestående besvär

Eftersom maten passerar förbi magsäcken och går direkt ut i tarmen kan operationen leda till så kallade dumping-symtom, det vill säga att maten ”dumpas” ner i tarmen vilket bl a kan orsaka trötthet och illamående.

– Min avhandling tyder snarare på att dumping-symtomen ska ses som ett verktyg. De flesta lär sig snabbt var gränserna går men 10 procent har bestående besvär, säger Anna Laurenius.

Avhandlingen Roux-en-Y gastric bypass as treatment for morbid obesity: studies on dietary intake, eating behavior and meal-related symptoms försvaras den 19 april kl. 09.00 i Sahlgrens aula, Blå stråket 5, SU/Sahlgrenska, Göteborg.

Länk till avhandling

FAKTA OM GASTRIC BYPASS:
I Sverige utförs årligen ca 8000 gastric bypassoperationer. För att bli opererad krävs ett BMI på 40 eller 35 om sjuklighet är relaterad till övervikten somt ex diabetes, högt blodtryck eller sömnapné. Gastric bypass har väldokumenterade effekter på långsiktig viktminskning och hälsorelaterad livskvalitet, fetma-relaterad sjuklighet och dödlighet, bl. a genom den Göteborgsbaserade studien ”Swedish Obese Subjects” som följer 2000 opererade under 20 år.

Kontakt:
Anna Laurenius, leg dietist och doktorand vid institutionen för kliniska vetenskaper, Sahlgrenska akademin, Göteborgs universitet.
031 342 83 68
anna.laurenius@vgregion.se

Huvudhandledare Torsten Olbers, Sahlgrenska akademin, Göteborgs universitet, torsten.olbers@gmail.com,

KÄLLA: http://www.sahlgrenska.gu.se/aktuellt/nyheter/Nyheter+Detalj//kostintaget-normaliseras-efter-gastric-bypass.cid1166770 


Tycker att det är ganska intressant då det är 4 år sen jag gjorde min, och visst jag känner att jag kan äta mer än jag kunde i början av operationen och det var ingen som informerade om att det kunde bli så. Men på nått sätt så är det kanske lite logiskt tänkande? eller? Menar jag känner till folk som har gått upp i vikt efter en gastric så jag visste redan innan att den här operationen tvingar in mig i en livsstil men jag själv måste kämpa för att behålla vikten. Just idag känner jag mig så sjukt svullen och känner att jag vill ner några kg så jag har fortfarande lite att kämpa med och det får jag ju göra SJÄLV, infon kanske kunde bli bättre, men det gäller mer än detta


/Ulrika

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ulrika - 1 april 2016 11:42

Hej,    Nu var det så länge jag skrev så jag hade glömt vart min blogg fanns :) men som ni ser så fann jag den.    Igår la min kusin Helena upp ett inlägg utifrån sin son som har autsim (asperger). Jag tyckte den var så klockren så jag bad om...

Av Ulrika - 1 januari 2016 15:47


Satt och tittade igenom mina blogginlägg jag gjort senaste tiden. Det var inte många, så nu tänkte jag att jag ska blogga lite mer 2016 och vilken dag är inte bättre än 1/1-2016.   Vi firade in nya året hemma hos Tobbe och Maria. Vi blev totalt 1...

Av Ulrika - 7 september 2015 10:50


Ja vad händer??... är rätt dålig på att skriva i bloggen. Men blir så när man har lite annat för sig      Status nu på träning är rehab. Jag kombinerar besök hos sjukgymnast samt kiropraktor. Ja vad har hänt, jo det började med att jag fick väldi...

Av Ulrika - 30 januari 2015 15:20


Var ett tag sen jag bloggade. Tror det har med att göra att jag varit så aktiv i FB att jag inte känt något behov av att slänga iväg inlägg här. Men har haft väldigt roligt åt mina gamla inlägg så kan ju vara bra att fortsätta.    Vad har hänt? H...

Av Ulrika - 27 september 2014 10:25


Nu har det gått ca 1 1/2 vecka sen min operation. Just idag mår jag faktiskt ganska bra. Ont har jag dock men inte så ont att jag inte kan hantera det. Tar fortfarande mina alvedon men hoppar över att kombinera med Ipren. Tar jag Ipren så måste jag ä...

Presentation

Fråga mig

37 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gastric Bypass

Gästbok

Bloggvärde


Ovido - Quiz & Flashcards