Ulrika76

Direktlänk till inlägg 9 april 2013

Rosacea

Av Ulrika - 9 april 2013 12:57

Ja det är vad jag har på min panna och näsa, inte vanliga finnar som jag först fick höra. Men nu vet jag så det jag hur jag ska behandla detta. Hittade en länk som jag hittade lite info ang rosacea


Hur vanligt är rosacea?

Ungefär en tiondel av alla vuxna svenskar är drabbade av den hudrodnad som kännetecknar rosacea, och omkring två procent har knottrorna. Men trots det höga antalet drabbade är kännedomen om sjukdomen låg. Långt ifrån alla som har rosacea vet om att det är en hudsjukdom de har, och ännu färre känner till namnet. Många går därför omkring med obehandlad rosacea, helt i onödan.


Triggerfaktorer

Vad som provocerar fram ett rosaceautbrott är mycket individuellt. Den som känner sina triggerfaktorer bör i första hand undvika dessa. Vissa tycker sig inte se några speciella samband, medan andra ofta upplever att någon eller flera av nedanstående faktorer får rosacean att blomma upp:

  1. Psykologiska faktorer Nervositet, stress.
  2. Miljöfaktorer Sol, vind, temperatursvängningar, datorskärmsarbete.
  3. Kemiska ämnen Teofyllinhaltiga, kärlutvidgande samt kortisonhaltiga läkemedel.
  4. Sjukdomar och hormonella störningar
  5. Födoämnen Kaffe, alkohol, kryddad mat, varm mat och dryck, citrusfrukter.
  6. Krämer och salvor Krämer som innehåller kortison, krämer som är konserverade med alkohol och sorbinsyra, solskyddsmedel, kosmetika, hårspray, insektsmedel.

Alla med rosacea bör undvika överdrivet solande eftersom det förvärrar sjukdomen. Tvätta inte heller ansiktet med tvål och vatten utan använd rengöring för känslig hud. Undvik starka produkter och använd inte krämer som innehåller kortison.


Vad är rosacea?

Rosacea är ett inflammationstillstånd som främst drabbar kinder, näsa, haka och panna, men kan även drabba ögonen. Sjukdomen kan ta sig många olika uttryck och därför är begreppet rosacea mer som ett samlingsnamn. Det vanligaste känne­tecknet för rosacea är hudrodnad, ofta tillsammans med knottror. Hos vissa kommer utslagen i skov, hos andra är de konstanta. Vissa upplever bara en lätt blossighet, medan andra kan vara mycket röda och ha varblåsor i stora delar av ansiktet, ofta i kombination med sveda och stickningar. Men rosacea kan också uppträda på andra sätt, till exempel som okulär rosacea (inflammationen sätter sig i ögat), telangiektasier (utvidgade blodkärl) och rhinoplyma (talgkörtelförstoring på näsan).

Rosacea går ofta under namnet ”vuxenakne” vilket är missvisande efter­ som sjukdomen inte är besläktad med akne. Det är viktigt att skilja på rosacea och akne eftersom de behandlas på olika sätt. Att behandla en rosaceahud med vanliga aknepreparat kan till och med förvärra symtomen.


Vem får rosacea?

Vad som orsakar rosacea är inte helt klarlagt. Därför vet man inte heller riktigt varför vissa personer drabbas och andra inte. Men man kan konstatera att ljushyade människor med nordiskt eller keltiskt ursprung drabbas oftare än andra. Ärftlighet kan ha en viss betydelse. Man tror att fler kvinnor än män har rosacea, men det kan möjligen bero på att fler kvinnor än män söker hjälp för sina problem. För det mesta debuterar sjukdomen efter 30-årsåldern. Det är ovanligt att drabbas före 20 års ålder.


källa: http://www.rosazol.se/ 



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ulrika - 1 april 2016 11:42

Hej,    Nu var det så länge jag skrev så jag hade glömt vart min blogg fanns :) men som ni ser så fann jag den.    Igår la min kusin Helena upp ett inlägg utifrån sin son som har autsim (asperger). Jag tyckte den var så klockren så jag bad om...

Av Ulrika - 1 januari 2016 15:47


Satt och tittade igenom mina blogginlägg jag gjort senaste tiden. Det var inte många, så nu tänkte jag att jag ska blogga lite mer 2016 och vilken dag är inte bättre än 1/1-2016.   Vi firade in nya året hemma hos Tobbe och Maria. Vi blev totalt 1...

Av Ulrika - 7 september 2015 10:50


Ja vad händer??... är rätt dålig på att skriva i bloggen. Men blir så när man har lite annat för sig      Status nu på träning är rehab. Jag kombinerar besök hos sjukgymnast samt kiropraktor. Ja vad har hänt, jo det började med att jag fick väldi...

Av Ulrika - 30 januari 2015 15:20


Var ett tag sen jag bloggade. Tror det har med att göra att jag varit så aktiv i FB att jag inte känt något behov av att slänga iväg inlägg här. Men har haft väldigt roligt åt mina gamla inlägg så kan ju vara bra att fortsätta.    Vad har hänt? H...

Av Ulrika - 27 september 2014 10:25


Nu har det gått ca 1 1/2 vecka sen min operation. Just idag mår jag faktiskt ganska bra. Ont har jag dock men inte så ont att jag inte kan hantera det. Tar fortfarande mina alvedon men hoppar över att kombinera med Ipren. Tar jag Ipren så måste jag ä...

Presentation

Fråga mig

37 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gastric Bypass

Gästbok

Bloggvärde


Ovido - Quiz & Flashcards