Ulrika76

Direktlänk till inlägg 1 juni 2011

Är en diagnos en stämpling?

Av Ulrika - 1 juni 2011 10:27

Sitter och läser på en otroligt bra blogg ang diagnos. Försöker hämta inspiration och se hur andra tänker och har det, såg det här inlägget från Malene Larssen:


Adhd-diagnos livsviktig

Fortfarande finns det de som tycker att en diagnos hindrar och stämplar, snarare än hjälper och löser problem. Jag är för, för, för, för, för att man utreder och sätter diagnoser på barn, ungdomar och vuxna som upplever att de har så stora svårigheter i vardagen.

Det är nämligen inte diagnosen som stämplar människan - det är vi, människorna runt/sammhället, våra förutfattade meningar om vad som är bra och dåligt, rätt och fel i hur vi är och hur man får bete oss, tänka, vara. En människa blir stämplad vare sig hon/han har diagnos eller inte, men utredningen och diagnosen ger förklaringar och strategier för att lyckas i vardagen.  Därför är utredning och diagnos så viktig.


Så som Malene skriver så känner jag, diagnosen hjälper och jag vet de som är helt emot diagnos och tycker att det stämplar men är det dom själva som stämplar eller??? Jag ville ha utredningen på min son för att HJÄLPA honom för att han och andra och vi ska förstå och kunna hjälpa honom rätt. Att fortsätta som det var är inte hållbart i längden. Skulle jag inte ha gjort det nu så visst det kanske hade hänt senare och då hade han ifrågasatt mig varför jag inte gjorde den. Jag vill det bästa för mitt barn och då spelar det ingen roll vad det innebär för han är min värld och jag som mamma till honom ska göra allt som står i min makt för att han ska ha de bästa möjligheterna.


Vi har en lång väg kvar innan det blir bra och jag hoppas att jag slipper bråka alltför mycket för att det ska fungera


 



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ulrika - 1 april 2016 11:42

Hej,    Nu var det så länge jag skrev så jag hade glömt vart min blogg fanns :) men som ni ser så fann jag den.    Igår la min kusin Helena upp ett inlägg utifrån sin son som har autsim (asperger). Jag tyckte den var så klockren så jag bad om...

Av Ulrika - 1 januari 2016 15:47


Satt och tittade igenom mina blogginlägg jag gjort senaste tiden. Det var inte många, så nu tänkte jag att jag ska blogga lite mer 2016 och vilken dag är inte bättre än 1/1-2016.   Vi firade in nya året hemma hos Tobbe och Maria. Vi blev totalt 1...

Av Ulrika - 7 september 2015 10:50


Ja vad händer??... är rätt dålig på att skriva i bloggen. Men blir så när man har lite annat för sig      Status nu på träning är rehab. Jag kombinerar besök hos sjukgymnast samt kiropraktor. Ja vad har hänt, jo det började med att jag fick väldi...

Av Ulrika - 30 januari 2015 15:20


Var ett tag sen jag bloggade. Tror det har med att göra att jag varit så aktiv i FB att jag inte känt något behov av att slänga iväg inlägg här. Men har haft väldigt roligt åt mina gamla inlägg så kan ju vara bra att fortsätta.    Vad har hänt? H...

Av Ulrika - 27 september 2014 10:25


Nu har det gått ca 1 1/2 vecka sen min operation. Just idag mår jag faktiskt ganska bra. Ont har jag dock men inte så ont att jag inte kan hantera det. Tar fortfarande mina alvedon men hoppar över att kombinera med Ipren. Tar jag Ipren så måste jag ä...

Presentation

Fråga mig

37 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gastric Bypass

Gästbok

Bloggvärde


Ovido - Quiz & Flashcards